V4 Oktatási Sakkcsúcs

Projektünk fő célja a tudás, az erőforrások és a legjobb gyakorlatok megosztása, valamint a regionális együttműködés ösztönzése a sakk népszerűsítése és sikeres megvalósítása érdekében a V4 országok oktatási programjaiban. Ennek eléréséhez teljes mértékben meg kell ismernünk az ilyen programok jelenlegi helyzetét az egyes országokban, össze kell gyűjtenünk a sikeres kezdeményezéseket, és fórumot kell teremtenünk mind a sakk iskolai bevezetésének fő akadályainak, mind az ezek enyhítését célzó stratégiáknak és eszközöknek a megvitatására. A partnerek, mint a sakkoktatás küldetésének vezetői saját országukban, egyedülálló helyzetben vannak ahhoz, hogy ilyen vitát kezdeményezzenek, tekintve, hogy mind a tudás, mind a hálózati tőke birtokában vannak a fő problémák azonosításához.

A projekt a Visegrádi Alaptól támogatásával valósul meg.
Időpont: 2023. október 14-15.

Első lépésként átfogó kutatást végzünk a régió sakkoktatási programjairól, bevonva a főbb érdekelt feleket, például a szövetségeket és az oktatási szervezeteket. A kutatás döntő fontosságú adatokkal fog szolgálni számunkra a különböző kezdeményezések legfontosabb kérdéseiről és sikertényezőiről. A V4 oktatási sakkcsúcson a résztvevők (meghívott szakértők és a közönség) megvitatják ezeket a kérdéseket, valamint a legújabb innovációkat, sakkoktatási modelleket és a nemzeti legjobb gyakorlatokat.

A partnerek listája:

A projekt koordinátora: Füleky Ági, fuleky.agi@gmail.com

A projektet Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormánya társfinanszírozza a Nemzetközi Visegrádi Alaptól kapott pályázati forrásból. Az Alap küldetése az, hogy előmozdítsa az ötleteket a fenntartható regionális együttműködés előmozdítása Közép-Európában.

A 4 partner első online találkozójára februárban került sor. A Polgár Judit Sakk Alapítvány bemutatta a projektet és felvázolta a megvalósítás menetét. A projekt első része egy részletes kutatás és elemzés elkészítése a sakk oktatásban való jelenlegi helyzetéről a V4 országokban. A kutatásban 2 fő részre fogunk összpontosítani: Mennyiségi adatok gyűjtése az egyes országok sakkoktatási programjairól (pl. az ilyen programokat kínáló óvodák/iskolák/akadémiák száma, a képzett tanárok száma stb.) az érdekeltek számára készített és kiküldött felmérés és az íróasztal-kutatás segítségével, valamint e programok jellemzőinek (oktatási módszerek, eszközök, finanszírozás, kihívások az érdekeltek szerint stb.) kutatása és elemzése.

Az óvodáknak, iskoláknak, sakk-kluboknak, sakkakadémiáknak és szabadidőközpontoknak szóló felmérés kérdéseit összeállítottuk, valamennyi partner átnézte, majd mind a négy visegrádi országban kiküldte az érdekelteknek. A kérdőívek beküldési határideje május vége.

A V4 országok részletes felmérésében összesen 2405 intézmény és szervezet válaszolt a kérdésekre, amelyek közül 1375-en nyilatkoztak úgy, hogy valamilyen formában foglalkoznak sakkoktatással. A válaszadók között voltak óvodák, iskolák és sakk-klubok/akadémiák.

A legfontosabb következtetések: A sakkoktatás és -fejlesztés számos pozitív hatással van az egyénekre és a társadalomra, javítja a kognitív készségeket, a problémamegoldó képességeket és a szociális interakciókat. Annak érdekében, hogy a sakk még inkább motiválóvá és kihívást jelentővé váljon a gyermekek számára, olyan lehetőségeket lehet megvizsgálni, mint az online partneriskolák, az értékek népszerűsítése, a sakkhoz való könnyebb hozzáférés, az iskolai sakkprogramok, a délutáni műhelyek, valamint a sakk klubok és versenyek. A széles körű elterjedéshez pénzügyi forrásokra van szükség, beleértve a tanárok képzését, a felszerelések beszerzését és a versenyek támogatását. A kihívások közé tartozik az edzők, a képzett tanárok és a pénzeszközök hiánya. A sikerhez elengedhetetlen az összetartó csapat, az átfogó oktatási anyagok és az online sakkozás előtérbe helyezése.

Olvassa el teljes jelentést vagy az összefoglalót.

Gondolkodj globálisan, cselekedj helyben!
V4 körkép a „Sakk az oktatásban – nemzetközi oktatási konferencia 2023” önálló blokkja a 9. Polgár Judit Világsakkfesztiválon. Az angol nyelvű kerekasztal-beszélgetés fő célja a tudás, az erőforrások és a legjobb gyakorlatok megosztása, a regionális együttműködés ösztönzése, a sakk népszerűsítése, valamint a sakkhoz kapcsolódó programok sikeres megvalósítása a V4 országok oktatásában. Témák: az egyes országokban alkalmazott legsikeresebb oktatási módszerek, ötletek, eszközök, tananyagok és ezek adaptálási lehetőségei a többi országban, a már megosztott közös programok kihívásai – finanszírozás, képzések, promóció –, és a jövőbeni együttműködési lehetőségek.

Előadók és résztvevők:

  • Mgr. Michal Vrba (Szlovákia) – a Pozsonyi Sakk Akadémia alapítója
  • Dipl Ing. Martin Hunčár (Szlovákia) – a Pozsonyi Sakk Akadémia edzője
  • Mgr. Venuše Souralová (Csehország) – a Cseh Sakkszövetség projektmenedzsere
  • Mgr. Lenka Kůsová (Csehország) – a cseh Női Sakk Bizottság elnöke
  • Lukasz Turlej (Lengyelország) – a Nemzetközi Sakkszövetség főtitkára, a Wasko Hetman GKS Katowice elnöke
  • Marlena Chlost (Lengyelország) – a ChessGrow program alapítója
  • Polgár Judit (Magyarország) – nagymester, sakkolimpiai bajnok, oktatási nagykövet
  • Farkas Andrea (Magyarország) – oktatási koordinátor, a Sakkjátszótér program fejlesztője